zaterdag 8 oktober 2016

Woensdag 21 september 1977

Vanavond naar het tweede concert geweest met Daniella, een vriendin van Koert. Laatstgenoemde gaat 1 oktober a.s. naar Amsterdam en woont dan op de Stadionweg 190/4. Deze kamer heb ik voor 'm versierd. Het is goed dat-ie vertrekt, is ook 'beter' dat hij naar elders gaat, het geeft mij wat rust. Hopelijk.
Het concert van vanavond was minder dan het openingsconcert. Tamas Vasary was de solist en dirigent in het pianoconcert nr. 17 van Mozart. Een slecht gekozen combinatie. Het N.F.O. is er duidelijk (nog) niet op ingesteld om zonder een heuse dirigent te spelen. Vasary's aandacht was gericht op de solopartij met als gevolg dat het orkest leed onder een zeker gebrek aan leiding, waardoor inzetten, rusten en accenten ongelijk werden, en het geheel een te weinig afwisselend karakter kreeg.
Wel werd de ouverture 'Figaro' onder Vasary goed en vlijmscherp uitgevoerd. Heerlijk om naar te luisteren. In de pauze even snel naar achteren gelopen voor een krabbel van de pianist en gekregen. Omdat ik me niet denderend voelde, heb ik voorgesteld aan Daniella om thuis een kop thee te drinken en de Bruckner-symfonie te vergeten. Na de pauze zijn we inderdaad huiswaarts gegaan en hebben hier nog wat zitten te keuvelen. Ook leuk.
(De nulde van Bruckner onder Hubert SouKarajan trok mij eerlijk gezegd ook niet zo).

Geen opmerkingen:

Een reactie posten