zaterdag 15 augustus 2015

26 februari 1975

Vanavond met Willem S. naar de stadsschouwburg geweest voor een balletavond door het Nationale Ballet. Men begon met Kwintet  van Hans van Manen en daarna Pyrrische Dansen (hierna PD) van Toer van Schayk. Deze twee balletten zag ik reeds eerder en wel op 29 oktober 1974 en kwamen toen uiterst teleurstellend bij mij over. Waarschijnlijk is de gezondheidstoestand daaraan debet geweest want de balletten maakten dit keer op mij een goede indruk en dan met name PD. Ik was er dit keer bij want herinner me dat ik een paar maanden geleden zo beroerd was dat ik moeite moest doen om te concentreren.
De muziek bij PD is erg fascinerend en dat versterkte het visuele. Er was nog een kort ballet tussen PD en het werk na de pauze Adagio Hammerklavier, getiteld Pas de Deux La Sylphide (uit Graduation Ball) van David Lichine. Een 5 minuten durend stukje dat net genoeg was. En die pauze wilde maar niet komen want het volgende werk was van Rob van Woerkom op muziek van Franz Schubert. Hoewel het decor en kostuums van Jean-Paul Vroom mij niet zo erg aanspraken , maakte het ballet wel een overweldigende indruk. Vijf jongens en vijf meisjes die voortdurend apart opkwamen uit de coulissen, door elkaar bewegen en weer af gaan, weer opkomen met andere bewegingen zonder elkaar aan te raken en dat ging zo maar door. Vooral danser David Loring is er goed, hij danste alle balletten mee deze avond behalve het werk na de pauze.
Het hoogtepunt was het ballet na de pauze: Adagio Hammerklavier. Muziek is van Ludwig van Beethoven uitgevoerd door Cristoph Eschenbach. Ik zag dit werk van Van Manen al eerder en wel op 27 februari 1974 maar toen werd deze prachtige choreografie door het rabarberpubliek de vernieling in geholpen. In 1974 legde ik nog niets vast dus kan de reden van de mislukte avond niet achterhalen.
Dit is een geweldig werk voor drie paren die afwisselend van elkaar opkomen en dansen alsof ze zweven. De muziek is wonderschoon en hoe Van Manen het voor mekaar kreeg 24 minuten de spanning vast te houden zonder een moment te verslappen, is een machtige prestatie. God nog aan toe, wat is dit mooi!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten