zaterdag 15 augustus 2015

Vrijdag 7 maart 1975 (G)

Met Ineke B. naar een concert geweest van 'The early music consort of London" o.l.v. David Munrow. Een geweldig ensemble waarin onder andere countertenor James Bowman. Wat heeft die man een prachtige stem.
Een keur van instrumenten lag naast de stoelen van de musici. Sommige werden afwisselend gebruikt in een muziekstuk. De Kleine Zaal was tot de nok toe gevuld en ik denk dat er wel 600 mensen zaten en stonden terwijl het al vol is als er 400 zitten. Wat dat voor krankzinnig beleid is om zo'n zaal vol te proppen is voor mij een raadsel, ongevaarlijk is het ook niet want er zal maar paniek uitbreken.
Het programma begon nadat een van de musici het podium betrad, een fragment speelde op een instrument gevolgd door een tweede musicus die hetzelfde deed, toen een derde enzovoort tot het moment waarop Bowman opkwam. Een leuk moment was na afloop toen ik naar achteren liep maar een gezelschap aantrof dat maar door mekaar liep al doende de vele instrumenten in te pakken. Munrow ontwaarde ik in de kluwen van mensen en was zo vriendelijk het programmablad te signeren. James Bowman kwam ik gelukkig ook tegen en deed 'm de groeten van mijn lieve vriend William wat hem duidelijk verraste. Hij was ongelooflijk vriendelijk en vertelde dat-ie bij terugkeer van de tournee zeker Delafield zou ontmoeten maar dat het nog wel enige tijd op zich liet wachten  want "we have to travel to Antwerp, Paris, Cologne and Strasbourg". Ook hij signeerde het begeleidende programmablad. Die mensen reizen wat af.
Een fantastische avond heerlijke muziek uit de 13de, 14de en 15de eeuw over boeren, vorsten en boeren (bijv. Der neue Bauernschwanz uit het Glogauer Liederbuch), veelsoortige instrumenten waarvan sommige zo'n aparte naam hebben zoals citole, tabor, gemshoorn, cornemuse enz. Na het concert dwong het publiek een toegift af gevolgd door een tweede.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten