dinsdag 18 augustus 2015

Woensdag 10 december 1975 (G)

Vanavond het NFO gehoord tijdens een der abonnementsconcerten in de grote zaal van het cultuurcentrum. Had me zeer verheugd op het vioolconcert van Sibelius in de uitvoering van Christian Ferras maar die was verhinderd omdat-ie het 'vorige weekend betrokken was bij een auto ongeluk', zo was te lezen in het programmaboekje. Een enorme smoes. Ik ben er pertinent van overtuigd dat dit bericht onjuist is: een van de redenen kan zijn dat Ferras er op het laatste moment geen zin meer in had of dat de directie van het NFO besloot de uitnodiging in te trekken omdat de violist toch de duur was. Dat hij niet kwam vanwege een auto ongeluk is m.i. gelul.
Voor Ferras kwam in de plaats Ulf Hoelscher en das was geen slechte vervanger. Hoewel hij niet Sibelius speelde maar het veelgehoorde vioolconcert van Tsajkofski, opus 35. Hij gaf een redelijke soms wat slordige interpretatie waarin herhalingen voorkwamen die mij nooit eerder opvielen in dit concert.
De solist stond werkelijk te springen op het podium vooral bij de iets 'heitere' delen. Dat spel maakte kennelijk indruk op het publiek want men begon al te klappen na het eerste deel en het concert bestaat toch echt uit drie delen dames en heren. Stom volk. Kort samengevat: mooi gespeeld, Ferras was snel vergeten, mooie avond.
Ik zou haast vergeten het openingsstuk van het concert te noemen, n.l. 'Passacaglia en Cortege' van Matthijs Vermeulen. Nog nooit langdradiger en vervelender muziek gehoord. Het zou verboden moeten worden dit in een concertzaal uit te voeren. Of waar dan ook.
In de pauze ben ik vertrokken na eerst nog een handtekening gehaald te hebben van de violist. Had geen zin in het werk dat verder nog op het programma stond, de vijfde symfonie van Shostakowitch. Ben de laatste tijd oververmoeid en het leek me beter naar huis te gaan. Komt waarschijnlijk door die nieuwe baan. Nog een vluchtig woord gewisseld met Roel van Liemburg en Marjan Aalten die ik tegen het lijf liep en toen snel vertrokken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten