zondag 23 augustus 2015

Maandag 23 juni 1975

Vanmiddag naar een 'lunchtime recital' geweest dat gegeven werd in de St. John Smith Square, Westminster door het AEOLIAN STRING QUARTET met werken van Schumann en Beethoven. Het was de verjaardag van moeder (52!) en ik heb dit recital opgedragen aan haar.
Het kwartet heb ik op de plaat met kamermuziek van Haydn. Ze leggen de boel integraal vast op het label Argo. Vier cassettes zijn verschenen (en ik heb ik natuurlijk alle vier) en zijn stuk voor stuk juweeltjes.
Vanmiddag echter geen Haydn maar Schumann en Beethoven. Men begon met opus 41 nr. 3 van Schumann, een langdradig stuk. De leden van het Aeolian kwamen maar niet op gang, men raakte niet op dreef maar dat kan liggen aan het werk dat typisch Schumann is, geëxalteerder muziek is er niet.
Met Beethoven's quintet opus 29  (met Kenneth Essex, altviool)  gebeurde het eindelijk: men speelde zo glanzend mooi dat het genieten werd van de eerste tot de laatste noot. Dit is musiceren op het allerhoogste niveau. Met een schrik kwam ik weer in de werkelijkheid maar had liever nog geruime tijd willen doorbrengen in de wondere wereld van Beethoven.
Londen is de grootste muziekstad van Europa. Elke dag heb je meerdere concerten en dus ook, zoals nu, lunchtime concerten waar ensembles en solisten verschijnen waar we in Nederland een godsvermogen voor moeten neertellen (gesteld dat ze komen) maar waar je hier een zeer bescheiden entreeprijs voor betaald. Dit recital koste 60p dat neerkomt op omgerekend fl. 3.50.
Het recital werd rechtstreeks uitgezonden door de BBC. Er zat een juffrouw op het podium die met een geweldige stem de musici en de te spelen werken aankondigde. Heerlijk.
De volgende dag teruggevlogen naar Amsterdam met het vliegtuig van 14:30. Bij aankomst stonden Ineke en Sybren me op te wachten. Buitengewoon fijn.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten